Samsung en Apple domineren de smartphonemarkt. Apple verkocht in juli,
augustus en september van dit jaar 26,9 miljoen iPhones. Samsung wist sinds
de lancering van alleen de Galaxy S3 in mei meer dan 30 miljoen exemplaren
van het type te verschepen.

Geen enkele smartphonefabrikant komt ook maar in de buurt van deze aantallen,
blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IDC.

In deze cijfers zijn ook de andere smartphoneverkopen van Samsung meegenomen,
vandaar dat het marktaandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf twee keer zo
groot is in het derde kwartaal.

Waarom is de Galaxy S3 de enige telefoon die de iPhone bij kan houden? Omdat
de Zuid-Koreanen het plan van Apple heel effectief kopiëren en uitvoeren, schrijft
GigaOm.

Minder modellen

Samsung focust net als Apple al zijn energie op één model: de telefoons in de
Galaxy-lijn. In de zomer van 2010 kwam de de Galaxy S op de markt, in
februari 2011 kwam daar de S2 bij. Samsung verkocht van beide modellen
gezamenlijk meer dan 50 miljoen exemplaren.

Andere concurrenten zoals HTC brachten meerdere modellen op de markt, die
allemaal net iets van elkaar verschillen. HTC zag zelf ook in dat de
strategie niet werkte en zet sinds dit jaar in op een eigen lijn: de
One-series.

Productieproces

Met slechts één vlaggenschip is de boodschap voor de consument duidelijk: deze
moet je kopen. De marketingpush is bovendien veel groter, omdat het budget
niet over meerdere modellen wordt uitgesmeerd.

Daarnaast kan Samsung het productieproces optimaliseren en zo voordelig veel
exemplaren maken. Samsung maakt namelijk veel onderdelen voor de telefoons
zelf: de chips, de AMOLED-schermen en het flashgeheugen voor opslag.

Apple heeft eenzelfde controle over de hardware, al laat het bedrijf uit
Cupertino veel onderdelen door anderen maken. Apple ontwerpt bijvoorbeeld
zelf de chips, maar deze worden geproduceerd door Samsung.

Steeds beter kopiëren

Door de grote mate van controle over het productieproces kunnen Samsung en
Apple veel exemplaren maken van de smartphones. Daardoor zijn de nieuwe
modellen snel na de lancering in veel landen beschikbaar. Voor het
kerstseizoen is de iPhone 5 beschikbaar in ruim 130 landen.

Samsung weet die truc steeds beter te kopiëren, schrijft GigaOm. Bij de Galaxy
S2 duurde het nog ruim een half jaar voordat de smartphone in de VS
verkrijgbaar was. Bij de S3 was de telefoon binnen twee weken te koop bij
Amerikaanse providers. Een maand later was de S3 zelfs in 145 landen
verkrijgbaar.

Alleen Samsung en Apple blijken machtig genoeg op een dergelijke schaal
telefoons te produceren en deals te sluiten met providers wereldwijd.

Lees ook op Z24.nl:

Verkoop Samsung Galaxy S III over 30 miljoen

Apple teert op iPhone, iPad valt licht tegen

Microsoft wil meer op Apple lijken

Apple bijna twee keer zo groot als AEX-bedrijven

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl